Koronavírus-járvány: kisokos munkáltatóknak, munkavállalóknak

A koronavírus-járvány következtében feje tetejére állt mind a munkavállalók, mind pedig a munkáltatók élete. Nézzük meg, hogy milyen potenciális veszélyforrások leselkednek a felekre, és azokra milyen jogi megoldások találhatóak!

Amikor bezárják az óvodákat, bölcsődéket

Előállt az a helyzet, hogy járványügyi szempontból a közösségi terjedés korlátozására tekintettel be kell zárni az iskolákat (óvodákat és bölcsődéket), mely intézkedésekre számos környező országban már sor került. Nézzük mit tehet ilyenkor a munkavállaló, mire jogosult, valamint köteles, illetve mit köteles a munkáltató tűrni! Először is a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 55. § (1) bekezdése nevesíti mindazon eseteket, amikor a munkavállaló a munkavégzési kötelezettsége alól mentesülhet. A (j) pont nevesíti azt az esetet, amikor a távollétre a munkavállaló személyi, családi vagy elháríthatatlan okra tekintettel kerül sor. Az óvodák, bölcsődék bezárása vis major jellegére tekintettel ebbe a körbe tartozhat. A probléma ezzel összefüggésben két területen jelentkezik. Az egyik a távollét időtartama, mely hónapokat is jelenthet, a másik kérdés pedig a díjazás problematikája. Az Mt. 146. §-a határozza meg mindazon helyzeteket, amikor a munkavállaló díjazásra jogosult úgy, hogy mindeközben a munkavégzés alól mentesül. Látható, hogy az Mt. 55. § (1) (j) pont nem került itt nevesítésre, azaz ebben az esetben távolléti díj nem jár. Ez egyebekben a munkáltatóval szemben sem lenne méltányos.

Open office mint járványügyi szempont

Egyre több munkáltató alkalmazza az úgynevezett open office munkavégzési módot, mely azt jelenti, hogy a munkavállalók vagy azok egy jelentős része egy légtérben végzi a munkáját. Azon túlmenően, hogy számos tanulmány alátámasztja ennek a munkavégzés hatékonyságára kifejtett negatív hatását, illetve, hogy adatvédelmi szempontból is aggályos, járványügyi vészhelyzetben egyértelmű rizikót jelent. Ilyen esetben tehát a munkáltató munkavédelmi kötelezettsége annak megvizsgálása, hogy a munkavégzés egészséget nem veszélyeztető, biztonságos jellegét miként tartja fenn. Amennyiben pedig erre nem képes, köteles ezt megszüntetni. Open office nélkül is felvetődik azonban a kérdés, hogy a munkavállalók munkahelyi jelenlétét ritkítani kell, így le kell ülni a HR vezetővel vagy egy munkajogi szakértővel, és megoldási javaslatok után kell nézni.

Forrás: www.adozona.hu, dr. Kéri Ádám ügyvéd

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

18 − 6 =