Tíz áfához kapcsolódó téma, amelyre 2019-ben érdemes figyelni

Az áfaszabályok változása sok szektort és társaságot érinthet, az RSM blogja összegyűjtötte, melyek azok a területek, amelyekre 2019-ben érdemes kiemelt figyelmet fordítani a hazai vagy az európai jogszabályok változása okán.

Brexit
Jelenleg sok bizonytalanság övezi a Brexitet és különböző forgatókönyvek merülnek fel a Brexit kapcsán attól függően, hogy az Egyesült Királyságnak sikerül-e a brit parlament által is jóváhagyott megállapodást kötni az EU-val. A vállalkozásoknak érdemes felkészülniük a Brexit potenciális forgatókönyveire. Az áfa terén a Brexit több változást is hozhat a vállalkozások életében. Ügyelni kell például arra, hogy az Egyesült Királyságból érkező áru termékimportnak minősül majd, az oda irányuló termékértékesítések pedig termékexportnak minősülnek. Ezekhez az ügyletekhez más kiszállítási igazolások szükségesek, az új folyamatoknak megfelelően a vállalkozásoknak át kell állítaniuk a számlázóprogramokat, vállalatirányitási és egyéb számítástechnikai rendszereiket.

Azok a brit vállalkozások, amelyek Magyarországon adószámmal rendelkeznek csak pénzügyi képviselet útján folytathatják gazdasági tevékenységüket! A pénzügyi képviselet ellátására viszont speciális szabályok vonatkoznak, amelyek egyúttal a pénzügyi képviselőkkel szemben többlet-feltételeket támasztanak. Az érintett brit vállalkozásoknak már most érdemes megkeresniük a pénzügyi képviseletre jogosult társaságokat.

Kit érint? Minden belföldi vállalkozást, amely az Egyesült Királysággal kereskedik, valamint a magyar adószámmal rendelkező brit cégeket.

Utalványok
2019-től az egycélú utalványok ellenérték fejében történő átengedése áfaköteles ügyletet. Ez azt jelenti, hogy egycélú utalványok esetében az áfát nem az utalvány beváltásakor, hanem már az utalványok kibocsátásakor meg kell fizetni. Az új szabályozás nem érinti az árengedmények rendszerét és az árengedményre jogosító okiratok áfabeli kezelését. Az érintett vállalkozásoknak mielőbb érdemes áttekinteni az általuk alkalmazott üzletpolitikai eszközöket, hiszen a szabályok helytelen alkalmazása akár szankciókat is vonhat maga után, például, ha az áfát később fizetik meg.

Kit érint? Szinte minden vállalkozást, aki üzletpolitikai akciókat szervez, vásárlásösztönzés céljából kuponokat, pontgyűjtési kártyákat, feltöltőkártyákat, ajándékkártyákat forgalmaz.

Online számlaadat-szolgáltatás
Közismert, hogy 2018. július 1-től minden belföldön nyilvántartásba vett adóalany felé kibocsátott, legalább 100 000 forint áfát elérő számlát azonnal, emberi beavatkozás nélkül, automatikusan jelenteni kell, méghozzá a NAV által xsd sémában előírt xml formátumban a NAV által ugyancsak előírt módon. 2019-ben A NAV előzetese bejelentése szerint már bizonyosan változni fog az xsd séma tartalma, illetve a későbbiekben várható az értékhatár csökkenése, továbbá a jelentendő tranzakciók körének szélesedése. A nem megfelelő számlázóprogrammal rendelkező vállalkozásoknak érdemes időben megvizsgálni a saját számlázási gyakorlatukat.

Kit érint? Minden belföldi áfa-alanyt (így a magyar adószámmal rendelkező külföldieket is),amely számlát bocsát ki.

Lakóingatlan áfája
2019. december 31. után megszűnik a lakóingatlan értékesítésére vonatkozó kedvezményes 5 százalékos áfakulcs, újra 27 százalékos áfát kell fizetni a lakóingatlanok értékesítése után.. A lakást értékesítők, illetve vásárlók nem árt, ha ismerik a kedvezményes áfa kulcs kivezetésével kapcsolatos átmeneti rendelkezéseket, amelyek megfelelő alkalmazása esetén kitolható az 5 százalékos kulcs még néhány évre, 2023 végéig. Szerződéskötéskor fontos ügyelni arra, hogy a szerződéses ár nettó vagy bruttó módon kerül meghatározásra: nem mindegy, hogy a felek összesen 105 millió forintos árban állapodnak meg vagy az ár 100 millió forint + áfa.

Kit érint? Új építésű lakóingatlant fejlesztők, értékesítők, kivitelezők, befektetők, vásárlók körét.

Személygépkocsi-lízing áfája
2019-től levonható a személygépkocsi bérbevételi díj áfájának 50 százaléka, amennyiben az adóalany a bérelt /lízingelt személygépkocsit gazdasági tevékenységhez használja, még akkor is, ha a használatról nem vezet részletes útnyilvántartást. Az átalány 50 százalékos levonási hányad helyett részletes útnyilvántartás-vezetést is lehet választani, ez esetben a gazdasági tevékenységhez való felhasználás arányában lehet levonni a bérleti díj áfáját. A vállalkozásoknak érdemes végig gondolni, hogy melyik módszer éri meg jobban alkalmazni, arányosítás esetén mely arányosítási módszer alkalmazása a legkedvezőbb lehet a vállalkozás számára, milyen útnyilvántartási módszert vezetnek be.

Kit érint? Személygépkocsikat bérlő, lízingelő vállalkozásokat.

Alanyi adómentesség
Az alanyi adómentesség értékhatára 2019-ben 12 millió forint, így a kisebb forgalmat bonyolító vállalkozások esetén nagyobb lett a mozgástér. Fontos, hogy az alanyi adómentesség és a kata nem azonos jogintézmények, még akkor is, ha az értékhatár mindkét esetben 12 millió forint. Így a katás vállalkozás is lehet áfa fizetésére kötelezett. Ez fordítva is igaz: nem minden alanyi mentes katás. Az alanyi adómentesség esetében a vállalkozásnak nem kell áfát fizetni, de a beszerzések áfáját sem vonhatja le.

Kit érint? Kisvállalkozókat és kisvállalkozásokat.

E-commerce szabályok
Már 2019-től érdemes készülni az Európai Bizottság által már elfogadott Áfa Irányelv módosításra! Ennek értelmében bővül az egyablakos rendszeren keresztül (MOSS) jelentendő tranzakciók száma, megszűnik az importmentesség 22 euró alatti értékű termékek esetén, valamint bevezetésre kerülnek a harmadik országból származó termékek kereskedelmét elősegítő e-kereskedelmi web-platformokra vonatkozó áfaszabályok. A szabályok 2021-től lesznek hatályosak.

Kit érint? Webáruházokat, távolsági értékesítőket, e-commerce szereplőket.

Vevői készlet és láncügyletek áfája
2020-tól változnak a vevői készlet egyszerűsítésére vonatkozó szabályok, valamint némileg módosulnak a láncügyletek szabályai. Az Európai Bizottság által már elfogadott Áfa Irányelv módosítások finomhangolás jellegűek, és bizonyos piaci szereplőket érintenek. Az érintett vállalkozásoknak érdemes időben elkezdeni készülni a változásokra és szükség esetén átalakítani a logisztikai, számlázási, üzleti és ügyviteli folyamatokat, valamint a mögöttes szerződéses hátteret.

Kit érint? Call-off stock, vevői készletet, konszignációs raktárokat, láncügyleteket is teljesítő cégeket, ezen belül egyaránt belföldi vállalkozásokat és magyar adószámmal rendelkező külföldi vállalkozásokat.

Termék más tagállamba történő kiszállításának igazolása
2020-tól változik az EU más tagállamába irányuló termékértékesítések adómentességéhez kapcsolódó igazolási rend. Jelenleg Magyarországon kötetlen a termék más tagállamba történő kiléptetést dokumentáló igazolásának módja, a kiléptetést jellemzően CMR-el szokás igazolni. 2020-tól az Európai Bizottság harmonizálja a kiléptetés rendjét. Ez részben egyszerűsítést jelent multinacionális vállalkozások számára, hiszen 2020-től egységes lesz az elvárás e tekintetben az egész EU-ban. Ugyanakkor véleményünk szerint komplexebb és bonyolultabb rend jön a már elfogadott EU Irányelv szerint. 2020-tól nem mindegy például, hogy ki viszi ki a terméket, és a CMR-en kívül más okmányokra is szükség lehet a kiszállítás igazolására. Az érintett vállalkozásoknak érdemes időben elkezdeni a készülődést.

Kit érint? Minden belföldi vállalkozást, aki terméket értékesít Közösségen belül.

EKAER-bírságok
Az EKAER szabályai nem változtak, viszont amiatt, hogy a szabályrendszer 2015-től lépett hatályba, az ismételt szabálysértőket súlyosabb bírságokkal sújthatja az adóhatóság. Az EKAER terén fontos, hogy a vállalkozók ismerjék és helyesen alkalmazzák az EKAER-re vonatkozó szabályokat. Kiemelten fontos, hogy a vállalkozások megfelelő figyelmet szenteljenek az EKAER-rel foglalkozó kollégák képzésére, illetve továbbképzésére.

Kit érint? Termékekkel kereskedő vállalkozásokat, logisztikusokat, fuvarozókat.

Forrás: ado.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

15 − három =